Fietskaravaan tegen sexueel geweld in Katanga

De NGO's Kanyundu en REFED (Réseau Femme et Développement) hebben in september 2011 een fietskaravaan tegen sexueel geweld op vrouwen in het Noorden van Katanga georganiseerd. Onze voornaamste instrumenten waren: de documentaire 'Fighting The Silence/Combattre le Silence', de fiets en een gemotiveerde ploeg fietsers. Voor een multimediale samenvatting, klik door naar de filmpjes, radio-interviews en fotos. Voor een uitgeschreven verslag, klik hier en hier. Voor alle andere informatie, surf door deze blog!


Les ONG Kanuyndu et REFED (Réseau Femme et Développement) ont organise le mois de septembre 2011 une caravane-vélo de sensiblisation contre la violence sexuelle faite aux femmes au Nord du Katanga. Les instruments: le documentaire 'Combattre le Silence', le vélo et des cyclistes motivés. Pour toutes informations: voir http://velovsviolfr.blogspot.com.


woensdag 13 juli 2011

Voorbereiding, halte I: Lubudi


Dinsdag 12 juli, 18:39

Ik zit hier in een gezellig kamertje in het Benedictijnenklooster van Lubudi, op 1500 m hoogte. Samen met de delegatie EHB-studenten ikv een UCOS-inleefreis, ben ik hier gisterennacht rond middernacht toegekomen. Na een helse tocht van 15 uur (noodgedwongen onderbroken door vervelende politiecontroles en enkele pannes) over een bijzonder slechte weg (maar door mooie landschappen) ,doodop, maar tevreden om (terug) in Lubudi te zijn. Doordat de EHB-delegatie in de bijzonder goede handen is van hun Prof. Jo en zijn vrouw Leen, heb ik mijn rol kunnen terugschroeven naar die van 'standby'. En heb ik dus mijn handen en tijd vrij om het VeloVsViol-project verder voor te bereiden.

Een goed stuk weg tussen Tenke en Lubudi




















Deze voor mij tweede tocht naar deze regio heeft me alvast heel wat bijgeleerd over hoe je een delegatie van een 15-tal personen (ongeveer hetzelfde aantal als wat ik hoop bij elkaar te brengen voor het VvsV-project) tot hier krijgt. Denk aan : een 'laissez-passer' om de controles te kunnen vermijden, bagage op tijd inladen, effectief op tijd vertrekken om te vermijden om in het donker over de slechte puttenwegen te moeten rijden,... Dan zou de reis op een 10-tal uurtjes toch afgelegd moeten kunnen worden.
Daarnaast is het gewoon bijzonder aangenaam om in Lubudi te zijn : frisse lucht, niet te druk (zeker niet binnen de muren van het klooster met haar prachtige binnentuin), elektriciteit, mooie omgeving,... 

Lubudi zal de eerste halte zijn van het VelovsViol-project. Enerzijds als tussenstop op weg naar Luena, maar anderzijds ook om alvast een eerste projectie te organiseren. Ik denk er daarnaast sterk aan om de vormingen die in L'shi voorzien zijn, hier in Lubudi te organiseren...
De binnentuin van het klooster

Aan de ingang van het klooster


Binnenkort meer nieuws uit Luena en omstreken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten